Promocje bankowe – z czym to się je? Poradnik jak zarabiać na bankach

1

Promocje bankowe to dzisiaj bardzo „sexy” temat. Wiele osób interesuje się ofertami promocyjnymi, po to tylko aby zagarnąć dodatkową „stówkę”, albo dostać zwrot do 500 zł. Niektórzy mogą nie rozumieć tego, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że istnieje wiele innych możliwości zarabiania np. poprzez inwestowanie własnych środków na rynkach kapitałowych.

Skąd popularność promocji bankowych? Wydaje mi się, że wpływ na to mają dwa czynniki. Po pierwsze, Polacy kochają produkty bankowe. Wolą o wiele bardziej umieścić oszczędności w banku, niż bawić się w giełdę. Druga kwestia to nasza zaradność. Polacy zawsze szukają okazji do tego, aby trochę taniej zapłacić, albo na czymś niedużo zarobić. Hasło promocje działa w naszym kraju na wszystkich. Stąd chyba to wielkie zainteresowanie promocyjnymi okazjami i czatowanie na nowe oferty banków.

Z promocjami bankowymi jest jak z kobietami, wabią powierzchownymi cechami, ale jakie są – można się przekonać dopiero po pewnym czasie. Wiele promocji ma za zadanie przyciągnąć nowych klientów, żeby powierzyli swoje oszczędności danemu bankowi. Wiele z tych promocji per saldo jest nieopłacalna. Jednak nie jest tak, że na każdej stracimy. Na dużej części promocji da się naprawdę zarobić. Pytanie: dlaczego banki chcą nam płacić np. za założenie konta? Chodzi o budowanie bazy klientów. Gdy jakaś osoba zwiąże się umową z bankiem, to nie uwolni się już tak łatwo. W krótkiej perspektywie bank jest w stanie zapłacić za nowego klienta, ponieważ w dłuższej perspektywie i tak zarobi na takiej osobie.

Opisując promocje banków staram się dołączać regulamin w formie PDF-u. Nie jest to najciekawsza lektura, ale naprawdę wystarczy tylko zerknąć na najważniejsze paragrafy takie jak np. „definicja nowego klienta”. Większość zasad promocji podaję we wpisie na temat danej akcji. Dokument pt. Tabela opłat i prowizji także powinien być obowiązkową lekturą podczas zapoznawania się z promocją bankową. Jeśli PDF nie jest zamieszczony we wpisie, wystarczy znaleźć go na stronie banku lub korzystając z Google.

Rodzaje nagród i wymogi promocji bankowych

W promocjach bankowych nagrody mogą mieć różny charakter. Najczęściej są to:

  • Premie pieniężne wypłacane bezpośrednio na konto
  • Zwroty pieniężne zależne od % wartości transakcji (moneyback)
  • Czasowo wyższe oprocentowanie depozytu
  • Nagroda rzeczowa – np. tablet
  • Vouchery do wydania w punktach usługowo-handlowych

Promocje bankowe to łatwy sposób na zgarnięcia dodatkowego bonusu – jednak bardzo często tylko z pozoru. W przypadku akcji promocyjnych, banki stawiają uczestnikom pewne warunki, które należy spełnić, aby otrzymać bonusy. Najczęściej spotykane warunki promocji to:

  • Założenie konta i aktywne korzystanie z karty płatniczej
  • Zapewnienie odpowiedniego salda środków na koncie
  • Zapewnienie stałych wpływów na rachunek
  • Aktywowanie aplikacji mobilnej
  • Skorzystanie z kilku produktów bankowych na raz
  • Dotrzymywanie ważnych terminów promocji

To tylko nieliczne przykłady wymagań, jakie mogą stawiać banki przed uczestnikami promocji. Oczywiście promocje mogą być jeszcze bardziej skomplikowane, dlatego opisując je staram się jak najlepiej wytłumaczyć warunki.

Kiedy bank nie jest organizatorem promocji…

W ostatnim czasie, często zdarza się, że bank nie jest organizatorem promocji. Przykładem są akcje organizowane przez Groupona, serwis Money.pl, Grupę Agorę lub bankier.pl. Są to partnerzy współorganizujący promocję z bankiem. W takiej sytuacji np. Money.pl jest swego rodzaju pośrednikiem, który dba o to, aby akcja przebiegała sprawnie, a nagrody dotarły do uczestników. Warto zaznaczyć, że w promocjach, w których występuje pośrednik – przeważnie należy wyrazić zgodę na przekazanie danych objętych tajemnicą bankową współorganizatorowi. Jest to wymagane do otrzymania premii. Przy okazji banki zmuszają także klientów do wyrażenia zgód na przetwarzanie danych w celach marketingowych i przesyłanie informacji handlowych.

Co zrobić gdy bank nie wywiązuje się z obietnic promocji?

W przypadku promocji bankowych możemy natknąć się na problemy np. z wypłatą premii pieniężnej. Gdy spotkamy się z sytuacją, gdzie spełniliśmy wszystkie wymogi promocji, jednak nie otrzymaliśmy nagrody – powinniśmy niezwłocznie zgłosić się do organizatora promocji i złożyć reklamację. Zaznaczam – z organizatorem – ponieważ tak jak napisałem, nie zawsze bank organizuje promocję bankową. Polecam w takich sytuacjach przejrzeć jeszcze raz regulamin… albo napisać do mnie 😉

A z podatkiem od nagród?

Na sam koniec przypomnę, że od promocji bankowych przeważnie nie będziemy musieli zapłacić podatku, ponieważ w większości przypadków akcja promocyjna ma formę sprzedaży premiowej (poniżej 760 zł premii jesteśmy zwolnieni z podatku). Z kolei jeśli nagrodą w promocji jest przedmiot – np. sprzęt rtv – najczęściej to bank płaci podatek. Koniec końców i tak warto przeczytać regulamin promocji lub zapytać się mnie w komentarzach na blogu.

 

1 komentarz